Strategije učenja olakšavaju učenje i povećavaju vjerojatnost uspjeha. Njihova je svrha da gradivo koje učimo učinimo što smislenijim, ugradimo ga u dugoročno pamćenje, povežemo s već postojećim znanjem i jednostavnije ga se dosjetimo kada nam zatreba.
Puno je različitih strategija – neke su korisnije kod jednostavnijih zadataka, a neke kod složenijih.
Ponavljanje naglas
- Korisno kada treba naučiti napamet pjesmu ili određeni popis
- Bolje je ponoviti više puta u malim razmacima nego sve odjednom
Podcrtavanje
- Pomaže u lakšem ponovnom pregledavanju materijala
- Podcrtava se tek nakon čitanja, kada možemo razlučiti bitno od nebitnog
- Istaknuti treba samo važne dijelove teksta – ključne i nove riječi, definicije, ideje
- Zapamti: ako je previše podcrtanog – ništa se ne ističe!
- Ne treba koristiti puno boja – da rezultat ne bude kaotičan
Označavanje na margini
- Dijelom može zamijeniti podcrtavanje – mogu se označiti definicije, nepoznate riječi i sl.
- Mogu se dopisati komentari, bilješke, pitanja na koja još nemamo odgovor
Bilježenje
- Bilješke zapisuj u bilježnicu, a ne u mobitel ili računalo. Znanstvenici preporučuju pisanje rukom – zapamtit ćeš više informacija.
- Bilješke trebaju biti kratke i jasne – izdvoji važno tj. ono što je nužno za razumijevanje.
- Upotrijebi vlastite riječi umjesto riječi autora. Izražavanje vlastitim riječima tjera nas na dublje promišljanje i bolje razumijevanje.
Mnemotehnike
Mnemotehnike nam služe da:
- povežemo nepovezano
- nađemo dobre znakove za dosjećanje
- učinimo besmisleno smislenim
Temelje se na povezivanju novih informacija koje želimo naučiti s nečim što već dobro znamo. Koju ćemo menmotehniku odabrati, ovisi o našim osobnim sklonostima, o tome koliko smo vješti u njihovom korištenju, ali i o vrsti gradiva koje želimo naučiti. U nastavku je pregled nekoliko mnemotehnika.
Vrste mnemotehnika:
- Verbalne – novi podaci povezuju se s riječima
- Vizualne – novi podaci povezuju se sa zamišljenom slikom
- Mješovite – kao što ukazuje naziv, koriste se elementi verbalnih i vizualnih mnemotehnika