Ljudi kažu: „dobra priprema je pola posla“. Stoga ti predlažemo da nakon dolaska iz škole napraviš sljedeće:
- Odmah pogledaj raspored za sljedeći dan
- Pripremi knjige i bilježnice iz predmeta iz kojih imaš zadaću ili trebaš učiti, kao i sav pribor
- Odmori se
- Odluči kojim ćeš redom učiti – počni s učenjem najtežih predmeta
Kako pamtimo?
Informacije koje primamo prolaze kroz tri faze pamćenja:
- Senzorno: vrlo kratko (pola sekunde do dvije) zadržava informacije u nepromijenjenom obliku
- Kratkoročno: informacije tu možemo ponavljanjem zadržati koliko nam treba; informacije se mijenjaju u oblik koji se može pohraniti i kasnije pronaći
- Dugoročno: praktički neograničenog kapaciteta; mora biti dobro organizirano da bismo lakše pronašli potrebnu informaciju
Osnovni koraci učenja
1. „Preleti“ kroz sadržaj
Posveti nekoliko minuta da pročitaš naslove, podnaslove, pregledaš slike, tablice, grafikone. Važno je da dobiješ uvid u ono što te čeka. Nakon što stekneš okvirnu širu sliku, bit će ti lakše zapamtiti i naučiti detalje.
2. Pročitaj tekst
Pročitaj određenu cjelinu teksta. Pročitaj je do kraja, a tek onda donesi odluku o tome koji su njezini najvažniji dijelovi, riječi, definicije. Dakle, kod prvog čitanja nemoj isticati dijelove teksta.
Kod sljedećeg čitanja postavljaj si pitanja ‘kako’ i ‘zašto’. Zapitaj se: “Imaju li mi informacije koje učim smisla?” ili “Razumijem li ovo dovoljno dobro da bih mogao/la objasniti nekom drugom?” Procjenjivanje vlastitog učenja bitan je dio procesa.
3. Prepričaj svojim riječima
Pravilo aktivnog učenja podrazumijeva prepričavanje gradiva vlastitim riječima. Iako to nije uvijek lako – isplati se. Ponavljanjem vlastitim riječima, provjeravamo koliko nešto stvarno znamo i razumijemo, a ne samo prepoznajemo. Uostalom, nastavnik/profesor rijetko kada ispituje samo podatke; posebno kod usmenog ispitivanja očekuje razumijevanje gradiva pa i povezivanje cjelina. Za takve vrste zadataka prepričavanje vlastitim riječima je izvrstan pristup.
4. Ponavljaj
Ne zaboravi, ponavljanje je ključ da naučeno ne „ode u vjetar“, tj. da ne propadne vrijeme uloženo u učenje. Zaboravljanje je normalna pojava, no brzina zaboravljanja i količina zaboravljenog mogu se usporiti i smanjiti ponavljanjem. Budući da se upamćeno najbrže gubi u prvim satima i danima nakon učenja, tada je najvažnije više puta ponoviti gradivo.
Za ponavljanje je dobro pripremiti sažetak.