# mladi  psiha  mentalnozdravlje  upoznajsebe

Zašto se registrirati?

# mladi  psiha  mentalnozdravlje  upoznajsebe

Asertivnost – kako se izraziti i zauzeti za sebe?

Neki ljudi teško izražavaju svoje osjećaje i mišljenje jer se boje da će povrijediti druge ili da će ih oni odbaciti. Nedostatak asertivnosti može biti problem u odnosima s prijateljima, članovima obitelji, partnerom/icom, suradnicima itd.

Iako ponekad naše ponašanje ovisi o osobi s kojom komuniciramo, mogli bismo reći da imamo određeni stil ponašanja koji primjenjujemo neovisno o situaciji i drugim ljudima.
U komunikaciji s drugima možemo biti asertivni, pasivni ili agresivni.

Left ImageRight Image

Pasivnost

omm sreca tuga 2

Ako se držimo pasivnoga obrasca komunikacije, u većini slučajeva ne izražavamo misli, stavove, potrebe i osjećaje kako bismo izbjegli konflikte. Drugim ljudima to može „ići na živce“ jer nikad iskreno ne kažemo što mislimo i osjećamo. Osim toga, u nama se nakupljaju neugodni osjećaji kao što su ljutnja, bijes, osjećaj manje vrijednosti, osjećaj da drugi ne uvažavaju naše potrebe i sl. U ekstremnim slučajevima to može dovesti do razvoja bolesti kao što su glavobolje, gastritis, visok krvni tlak i različite kožne bolesti (tzv. psihosomatske bolesti).

Primjer pasivnog obrasca komunikacije

Ivana je prilično odgovorna i savjesna učenica koja najčešće svoj raspored podređuje školskim obavezama i ne voli gubiti vrijeme. Njena prijateljica Lorena puno je ležernija i često predlaže šetnju poslije nastave. Ivana ne želi odbiti prijateljicu kako se ona ne bi naljutila na nju pa najčešće pristaje na Lorenine prijedloge i mijenja svoje planove. Ponekad zbog toga ostaje duže budna kako bi stigla odraditi sve obaveze za taj dan, a kako bude umorna, nije efikasna kao inače. S vremenom se počinje ljutiti na Lorenu koja nikako ne shvaća da su njoj obaveze na prvom mjestu međutim njoj o tome ne govori ništa.

Agresivnost

omm ljutnja

Agresivno ponašanje podrazumijeva zauzimanje za sebe, svoja prava i potrebe na neprimjeren način uz često kršenje prava drugih kako bismo „pobijedili“ u komunikaciji. Takvo ponašanje najčešće sa sobom nosi dojam moći i trenutno otpuštanje napetosti, ali dugoročno može dovesti do problema u odnosima s drugima koji se mogu osjećati povrijeđeno, poniženo i ljuto. Agresivna osoba nerijetko prebacuje odgovornost za agresivnost na druge.

Primjer agresivnog ponašanja

Ivana agresivno reagira na Lorenin prijedlog i viče: „Jesi ti normalna?! Da sad šetuckamo?! Ti si jedna užasno neodgovorna osoba i nećeš završiti dobro ako tako nastaviš!“

Što je asertivnost?

omm tuga sreca

Asertivnost je vještina izražavanja vlastitih osjećaja, mišljenja, vjerovanja i potreba – izravno, otvoreno i iskreno, a da pritom ne povrijedimo prava druge osobe. Asertivnim ponašanjem izbjegavamo negativne posljedice pasivnog i agresivnog stila komunikacije.
Prihvaćamo odgovornost za svoje ponašanje i zadobivamo poštovanje drugih ljudi.

Primjer asertivnog ponašanja

Ivana: „Nažalost, ne mogu s tobom prošetati danas, već imam druge planove. Ako hoćeš možemo se dogovoriti za sutra popodne.“ ili „Znam da ti voliš šetati, ali meni to ne odgovara. Već imam druge planove i za ubuduće bih voljela da se unaprijed dogovorimo.“

Asertivna prava

Bitnima za asertivno ponašanje smatra se niz prava:

  • na ponašanje koje čuva dostojanstvo i samopoštovanje bez ugrožavanja prava drugih
  • da nas se tretira s poštovanjem
  • reći „ne“ i ne osjećati krivnju
  • izreći i izraziti svoje osjećaje
  • stati i razmisli
  • predomisliti se
  • tražiti ono što želimo
  • pitati za informaciju
  • griješiti
  • osjećati se dobro sami sa sobom

Koje su prednosti asertivnog ponašanja?

  • Prilika da zadovoljimo svoje potrebe – jer izražavamo stavove, mišljenja i osjećaje istovremeno uvažavajući svoja i tuđa prava.
  • Veća vjerojatnost da nas drugi dobro razumiju –  jer se jasnije izražavamo.
  • Veće zadovoljstvo samim sobom – jer se uspijevamo zauzeti za sebe i ono što radimo.
  • Veća uspješnost suočavanja s konfliktima i kritikom – asertivnost nam olakšava uspješno suočavanje s teškim odnosima/situacijama.
  • Bolja slika o sebi –  potvrđujemo si vlastitu vrijednost i dostojanstvo uz istovremeno poštivanje vrijednosti i dostojanstva drugih.
  • Iskreni i otvoreni prijateljski, partnerski i radni odnosi.

Kako razviti asertivne vještine?

Asertivnost je vještina koja se može naučiti. Nije lako prestati ponašati se na određeni
način i promijeniti stare obrasce komunikacije, pa je dobro biti ustrajan/a u uvježbavanju te nove vještine. Možeš početi vježbati na jednostavnijim primjerima i u situacijama koje nisu pretjerano emocionalne. Možeš se prisjetiti nekih situacija iz prošlosti i smišljati asertivnu reakciju. Na taj način vježbaš način razmišljanja, što može olakšati promjenu u ponašanju u trenutku kad ti zatreba.

  • Pristupi izravno, otvoreno i iskreno kad izražavaš osjećaje, potrebe i
    mišljenja.
  • Izrazi razumne zahtjeve, ciljeve ili namjere izravno i čvrsto.
  • Mišljenje izrazi bez oklijevanja ili opravdanja.
  • Ne dopusti drugima da ti nametnu svoje vrijednosti, ideje i tebi neprihvatljive
    zahtjeve. Umjesto toga reci im jasno i glasno što misliš, osjećaš i želiš.
  • Nauči reći „ne“ neprihvatljivim zahtjevima i pritom ponudi objašnjenje. Ne
    ispričavaj se i ne izmišljaj isprike.
  • Ponovi svojim riječima ono što si čuo/la od druge osobe – to pokazuje da si točno čuo/la i razumio/la njezin zahtjev.
  • Izbjegavaj započinjati rečenice sa „zašto“ i „ti“. To drugu osobu navodi na obranu.
  • Prepoznaj i poštuj prava tvojih prijatelja i suradnika. Ako te netko uznemiri,
    izražavaj se u JA i MI terminima da izraziš svoje osjećaje (npr.“Osjećam se
    povrijeđeno, ljuto,…“) umjesto da koristiš TI termin (npr.“Ti si me povrijedio,
    naljutio…“) koji će izazvati osjećaj krivnje kod druge osobe.
  • Ako ti smeta neki postupak druge osobe, prenesi joj to govoreći o ponašanju, a ne o njenim osobinama. Puno je prikladnije reći: „Jako sam razočaran/a što si zakasnio na naš dogovor“ nego „Stvarno si neodgovoran, uvijek kasniš“.
  • Traži povratne informacije: „Jesam li bio dovoljno jasan? Kako ti vidiš ovu situaciju?“. Povratna informacija pomaže drugoj osobi da shvati da si otvoren/a za komunikaciju i da izražavaš mišljenje, osjećaje i želju, a ne zahtjev.
  • Ako imaš osjećaj da osoba s kojom komuniciraš ne čuje ili ignorira tvoje zahtjeve
    i stajališta, koristi se „tehnikom pokvarene ploče“ – jednostavno mirno ponavljaj
    svoj odgovor sve dok druga osoba ne shvati da nećeš promijeniti mišljenje.
  • Koristi odgovarajući ton glasa i tjelesni stav: održavaj kontakt očima te miran i
    umjeren ton glasa.

Većina ljudi na razuman i jasno izrečen zahtjev reagira pozitivno te se komunikacija može nastaviti.

Nažalost, tvoja asertivnost ne mora biti odmah dobro prihvaćena i nužno podrazumijevati istu reakciju sugovornika. Međutim, ti ćeš znati da si postupio/la na ispravan način i jasno poslao/la svoju poruku.
Sretno! 🙂

Zašto se registrirati u OnMyMind aplikaciju?

Prijava u OnMyMind je potpuno dobrovoljna i služi samo da bi aplikacija mogla zapamtiti gdje si stao s lekcijom, dodijeliti ti bedževe uspjeha, znati koje si kvizove i kako ispunio i slično.

Ukoliko to ne želiš, slobodno nastavi s korištenjem OnMyMind sadržaja bez prijave!

Postavi OMM poveznicu na početni ekran svog mobitela.

Ako imaš Android uređaj:

  1. U desnom gornjem kutu klikni na izbornik internet preglednika.
  2. Odaberi “Add to home screen”

Ako imaš iPhone:

  1. Klikni na Share gumb na dnu ekrana
  2. Odaberi “Add to home screen”