# mladi  psiha  mentalnozdravlje  upoznajsebe

# mladi  psiha  mentalnozdravlje  upoznajsebe

Asertivnost – kako se izraziti i zauzeti za sebe?

Neki ljudi teško izražavaju svoje osjećaje i mišljenje jer se boje da će povrijediti druge ili da će ih oni odbaciti. Nedostatak asertivnosti može biti problem u odnosima s prijateljima, članovima obitelji, partnerom/icom, suradnicima itd.

Iako ponekad naše ponašanje ovisi o osobi s kojom komuniciramo, mogli bismo reći da imamo određeni stil ponašanja koji primjenjujemo neovisno o situaciji i drugim ljudima.
U komunikaciji s drugima možemo biti asertivni, pasivni ili agresivni.

Left ImageRight Image

Pasivnost

omm sreca tuga 2

Ako se držimo pasivnoga obrasca komunikacije, u većini slučajeva ne izražavamo misli, stavove, potrebe i osjećaje kako bismo izbjegli konflikte. Drugim ljudima to može „ići na živce“ jer nikad iskreno ne kažemo što mislimo i osjećamo. Osim toga, u nama se nakupljaju neugodni osjećaji kao što su ljutnja, bijes, osjećaj manje vrijednosti, osjećaj da drugi ne uvažavaju naše potrebe i sl. U ekstremnim slučajevima to može dovesti do razvoja bolesti kao što su glavobolje, gastritis, visok krvni tlak i različite kožne bolesti (tzv. psihosomatske bolesti).

Primjer pasivnog obrasca komunikacije

Ivana je prilično odgovorna i savjesna učenica koja najčešće svoj raspored podređuje školskim obavezama i ne voli gubiti vrijeme. Njena prijateljica Lorena puno je ležernija i često predlaže šetnju poslije nastave. Ivana ne želi odbiti prijateljicu kako se ona ne bi naljutila na nju pa najčešće pristaje na Lorenine prijedloge i mijenja svoje planove. Ponekad zbog toga ostaje duže budna kako bi stigla odraditi sve obaveze za taj dan, a kako bude umorna, nije efikasna kao inače. S vremenom se počinje ljutiti na Lorenu koja nikako ne shvaća da su njoj obaveze na prvom mjestu. Međutim, Loreni o tome ne govori ništa.

Agresivnost

omm ljutnja

Agresivno ponašanje podrazumijeva zauzimanje za sebe, svoja prava i potrebe na neprimjeren način uz često kršenje prava drugih kako bismo „pobijedili“ u komunikaciji. Takvo ponašanje najčešće sa sobom nosi dojam moći i trenutno otpuštanje napetosti, ali dugoročno može dovesti do problema u odnosima s drugima koji se mogu osjećati povrijeđeno, poniženo i ljuto. Agresivna osoba nerijetko prebacuje odgovornost za agresivnost na druge.

Primjer agresivnog ponašanja

Ivana agresivno reagira na Lorenin prijedlog i viče: „Jesi li ti normalna?! Da sad šetuckamo?! Ti si jedna užasno neodgovorna osoba i nećeš završiti dobro ako tako nastaviš!“

Što je asertivnost?

omm tuga sreca

Asertivnost je vještina izražavanja vlastitih osjećaja, mišljenja, vjerovanja i potreba – izravno, otvoreno i iskreno, a da pritom ne povrijedimo prava druge osobe. Asertivnim ponašanjem izbjegavamo negativne posljedice pasivnog i agresivnog stila komunikacije.
Prihvaćamo odgovornost za svoje ponašanje i zadobivamo poštovanje drugih ljudi.

Primjer asertivnog ponašanja

Ivana: „Nažalost, ne mogu s tobom prošetati danas, već imam druge planove. Ako hoćeš, možemo se dogovoriti za sutra popodne.“ ili „Znam da ti voliš šetati, ali meni to ne odgovara. Već imam druge planove i za ubuduće bih voljela da se unaprijed dogovorimo.“

Asertivna prava

Bitnima za asertivno ponašanje smatra se niz prava:

  • na ponašanje koje čuva dostojanstvo i samopoštovanje bez ugrožavanja prava drugih
  • da nas se tretira s poštovanjem
  • reći „ne“ i ne osjećati krivnju
  • izreći i izraziti svoje osjećaje
  • stati i razmisliti
  • predomisliti se
  • tražiti ono što želimo
  • pitati za informaciju
  • griješiti
  • osjećati se dobro sami sa sobom

Koje su prednosti asertivnog ponašanja?

  • Prilika da zadovoljimo svoje potrebe – jer izražavamo stavove, mišljenja i osjećaje istovremeno uvažavajući svoja i tuđa prava.
  • Veća vjerojatnost da nas drugi dobro razumiju –  jer se jasnije izražavamo.
  • Veće zadovoljstvo samim sobom – jer se uspijevamo zauzeti za sebe i ono što radimo.
  • Veća uspješnost suočavanja s konfliktima i kritikom – asertivnost nam olakšava uspješno suočavanje s teškim odnosima/situacijama.
  • Bolja slika o sebi –  potvrđujemo si vlastitu vrijednost i dostojanstvo uz istovremeno poštivanje vrijednosti i dostojanstva drugih.
  • Iskreni i otvoreni prijateljski, partnerski i radni odnosi.

Kako razviti asertivne vještine?

Asertivnost je vještina koja se može naučiti. Nije lako prestati ponašati se na određeni
način i promijeniti stare obrasce komunikacije, pa je dobro biti ustrajan/a u uvježbavanju te nove vještine. Možeš početi vježbati na jednostavnijim primjerima i u situacijama koje nisu pretjerano emocionalne. Možeš se prisjetiti nekih situacija iz prošlosti i smišljati asertivnu reakciju. Tako vježbaš način razmišljanja, što može olakšati promjenu u ponašanju u trenutku kad ti zatreba.

  • Pristupi izravno, otvoreno i iskreno kad izražavaš osjećaje, potrebe i
    mišljenja.
  • Izrazi razumne zahtjeve, a ciljeve ili namjere izravno i čvrsto.
  • Mišljenje izrazi bez oklijevanja ili opravdanja.
  • Ne dopusti drugima da ti nametnu svoje vrijednosti, ideje i tebi neprihvatljive
    zahtjeve. Umjesto toga, reci im jasno i glasno što misliš, osjećaš i želiš.
  • Nauči reći „ne“ neprihvatljivim zahtjevima i pritom ponudi objašnjenje. Ne
    ispričavaj se i ne izmišljaj isprike.
  • Ponovi svojim riječima ono što si čuo/la od druge osobe – to pokazuje da si točno čuo/la i razumio/la njezin zahtjev.
  • Izbjegavaj započinjati rečenice riječim „zašto“ i „ti“. To drugu osobu navodi na obranu.
  • Prepoznaj i poštuj prava svojih prijatelja i suradnika. Ako te netko uznemiri,
    izražavaj se u JA terminima da izraziš svoje osjećaje (npr. Osjećam se
    povrijeđeno, ljuto…“) umjesto da koristiš TI termin (npr. Ti si me povrijedio,
    naljutio…“) koji će izazvati osjećaj krivnje kod druge osobe.
  • Ako ti smeta neki postupak druge osobe, prenesi joj to govoreći o ponašanju, a ne o njenim osobinama. Puno je prikladnije reći: „Jako sam razočaran/a što si zakasnio na naš dogovor“ nego „Stvarno si neodgovoran, uvijek kasniš“.
  • Traži povratne informacije: „Jesam li bio dovoljno jasan/a? Kako ti vidiš ovu situaciju?“. Povratna informacija pomaže drugoj osobi da shvati da si otvoren/a za komunikaciju i da izražavaš mišljenje, osjećaje i želju, a ne zahtjev.
  • Ako imaš osjećaj da osoba s kojom komuniciraš ne čuje ili ignorira tvoje zahtjeve
    i stajališta, koristi se „tehnikom pokvarene ploče“ – jednostavno mirno ponavljaj
    svoj odgovor sve dok druga osoba ne shvati da nećeš promijeniti mišljenje.
  • Koristi odgovarajući ton glasa i tjelesni stav: održavaj kontakt očima te miran i
    umjeren ton glasa.

Većina ljudi na razuman i jasno izrečen zahtjev reagira pozitivno te se komunikacija može nastaviti.

Nažalost, tvoja asertivnost ne mora biti odmah dobro prihvaćena i nužno podrazumijevati istu reakciju sugovornika. Međutim, ti ćeš znati da si postupio/la ispravno i jasno poslao/la svoju poruku.
Sretno! 🙂

Zašto se registrirati u OnMyMind aplikaciju?

Prijava u OnMyMind je potpuno dobrovoljna i služi samo da bi aplikacija mogla zapamtiti gdje si stao s lekcijom, dodijeliti ti bedževe uspjeha, znati koje si kvizove i kako ispunio i slično.

Ukoliko to ne želiš, slobodno nastavi s korištenjem OnMyMind sadržaja bez prijave!

Postavi OMM poveznicu na početni ekran svog mobitela.

Ako imaš Android uređaj:

  1. U desnom gornjem kutu klikni na izbornik internet preglednika.
  2. Odaberi “Add to home screen”

Ako imaš iPhone:

  1. Klikni na Share gumb na dnu ekrana
  2. Odaberi “Add to home screen”
OnMyMind
Pregled privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.

Naknadne izmjene postavki kolačića možete jednostavno napraviti klikom na link 'Postavke kolačića' na dnu naše web stranice.