# mladi  psiha  mentalnozdravlje  upoznajsebe

# mladi  psiha  mentalnozdravlje  upoznajsebe

Strah od usmenog ispitivanja

Da bi «zaradili» ocjene, učenici pokazuju znanje i sposobnosti kroz pismene ispite i usmeno ispitivanje. No, na kvalitetu odgovora može utjecati trema ili strah od javnog nastupa. Mnogima je dobro poznat STRAH OD USMENOG ISPITIVANJA – “knedla u grlu”, znojni dlanovi, razmišljanja poput: “neću znati”, “sigurno ću dobiti jedinicu”, «nisam ja za ovo» i sl. Mala doza treme može biti dobra ako nas „razbuđuje“ i potiče, ali ako je prevelika, onda nas može blokirati.

omm Strah od usmenog ispitivanja 1

Kako taj strah ne bi kod tebe prevladao i kako zbog toga ne bi dobio/la lošiju ocjenu, trebaš voditi računa o tri važne stvari: priprema, tijek samog ispitivanja i naknadna analiza.

Priprema

Za početak je najvažnije dobro naučiti gradivo. Pritom je bitno:

Uči, uči i nauči!

Možda zvuči dosadno, ali u većini slučajeva ipak nije dovoljno samo jednom pročitati gradivo. Dobro naučeno gradivo ulijeva sigurnost, a ako nas i uhvati trema, veća je vjerojatnost da ćemo se sjetiti dobro naučenog gradiva nego onog kroz koje smo površno preletjeli. Nije isto moći DATI odgovor u odnosu na PREPOZNATI točan odgovor među više ponuđenih. Budući da usmeno odgovaranje traži od nas da ponudimo odgovor – knjigu u ruke!

Ponavljanje je majka znanja

Mnogi učenici izbjegavaju/zanemaruju ponavljanje misleći «Zašto ponavljati ono što već znam?». No, ponavljanje ima puno dobrih strana. Ponavljati treba na način što sličniji samom ispitu: postavljati si pitanja koja se očekuju od nastavnika i odgovarati kao što bi odgovarao/la na samom ispitu. Tako provjeravaš jesi li gradivo samo pročitao/la ili si ga i naučio/la. Uz to ćeš uvježbati odgovor te je manja opasnost da ćeš zamuckivati i dugo birati riječi, što daje dojam neznanja.

Zapiši pitanja koja bi profesor mogao postaviti

Zatim ih pomiješaj (promijeni im redoslijed) i na njih odgovaraj. Također, ti i prijatelj/ica iz razreda možete se ispitivati međusobno.

Umiri se i misli pozitivno

Tijekom učenja, prije i/ili na samom ispitivanju glavom mogu prolaziti različite uznemirujuće misli («Past ću!», «Glup/a sam», «Ja to ne mogu», «Ništa neću znati», «Sigurno će me pitati ono što ne znam»). Razmisli je li to baš tako… Moguće je da je stvarnost malo drugačija. Pokušaj misliti objektivnije. Npr. «Možda neću znati baš sve, ali nešto ću sigurno znati», «Ipak sam ja to dobro naučio/la», «Ako su drugi dobili pozitivnu ocjenu, onda ću i ja», «Odgovarao/la sam i teže predmete», «I prije me je bilo strah pa sam znao/la odgovore». Kako bi vjerovao/la da ćeš dobro odgovoriti na novom ispitivanju, prisjeti se svih ispitivanja na kojima si bio uspješan/a.

Prepoznaj što je pod tvojom kontrolom.

Ocjena ovisi o različitim stvarima. Neke možeš kontrolirati, kao npr. svoje znanje i uloženi trud. No, neke ne možeš (npr. težinu gradiva, strogoću profesora, koje će te pitanje „dopasti“). Pokušaj razmišljati o onim stvarima na koje možeš utjecati, a druge prihvati takvima kakve jesu. 

Pokušaj se opustiti

Ako si pred ispitivanje napet/a ili nervozan/na, pokušaj se opustiti. Postoje različite tehnike opuštanja, kao što su duboko disanje ili zamišljanje ugodnih slika. Što bolje uvježbaš načine opuštanja, to će ti više pomoći pred samo ispitivanje. Prepoznaj što te čini posebno napetim/om (npr. druženje s učenicima koji dobivaju dobre ocjene, a prije ispita paničare; uspoređivanje vlastitog znanja s drugima…) i pokušaj to izbjeći.

Prije odgovaranja nemoj zaboraviti isključiti mobitel, izvaditi gumu za žvakanje…

Tijekom usmenog ispitivanja

Iako si na ispitu, nisi na «optuženičkoj klupi». Iskoristi vrijeme da se pokažeš u najboljem izdanju.

Uspravi se, ne gledaj u pod.

Optimističan stav i držanje  ulijevat će ti više sigurnosti, a ostavljat će bolji dojam i na nastavnika.

Pažljivo slušaj pitanje koje ti je sad postavljeno

Pokušaj ne misliti na sljedeće pitanje (npr. »Samo da me to ne pita ») – to potiče napetost i smanjuje koncentraciju. 

Odgovaraj s više od “da” i “ne”.

Ako je pitanje otprilike “Da li je točno da… “, a ti znaš i više od «Da (ili ne)», objasni svoj odgovor. Time ćeš pokazati razumijevanje gradiva.

Molim vas ponovite pitanje

Ako nisi dobro razumio/la pitanje, zamoli nastavnika da pitanje ponovi ili preoblikuje. Tek tada odgovaraj.

Ne prekidaj nastavnika dok postavlja pitanje

Pričekaj da čuješ cijelo pitanje i tek onda počni odgovarati.

Svako pitanje je novi početak

Ako ne znaš odgovor na jedno pitanje, ne daj da te to obeshrabri – ne možeš znati baš sve. Pokušaj ga zaboraviti i usmjeri se na novo. Možda je baš ono prilika da pokažeš svoje znanje.

Pazi da sam sebi ne «daš jedinicu».

Ako nisi siguran/a u neki odgovor ili ti se čini da ne znaš baš sve, bolje je reći ono što znaš, nego šutjeti ili pak reći «Ali ja vam to baš ne znam», «Ja ću to bolje naučiti pa ću se onda javiti».

Ako ti se ipak javi strah ili nervoza

  • Ne razmišljaj o strahu, već o pitanjima. Usmjeri pažnju na sadržaj odgovora.
  • Duboko udahni, pokušaj se smireno suočiti sa situacijom.
  • Ako ti se dogodi da «blokiraš» i ne možeš se sjetiti svega što bi trebao/la reći – stani, duboko udahni i počni govoriti nešto povezano s pitanjem ili nečim što si već rekao/la. Čak i samo ponavljanje pitanja može ti pružiti dovoljno vremena da se prisjetiš odgovora.
  • Ohrabri se korisnim izjavama (“Učio/la sam to”, „Ne moram dati savršen odgovor“ i sl.).

Nakon ispitivanja

Pripremio/la si se, odgovarao/la i što sad?

  • I u slučaju bolje ocjene, i u slučaju slabije ocjene, budi zadovoljan/na i ponosan/na na sebe jer si odgovarao/la. I to zaslužuje nagradu i pohvalu. Ako pak nisi zadovoljan/na, razmisli zbog čega. Ako je slabija ocjena rezultat treme – nauči se opuštati i/ili suočavati s uznemirujućim mislima; ako je rezultat neznanja – sljedeći puta bolje nauči gradivo. No, ako je rezultat nečeg na što nisi mogao/la utjecati, prihvati činjenicu da to nije bila tvoja krivnja. Nemoj da te to oneraspoloži ili obeshrabri za ponovno odgovaranje.
  • Zapamti da svi ponekad doživimo neuspjeh. Važno je ostaviti ga iza sebe i krenuti dalje. Nije smak svijeta ako dobiješ jedinicu, ali nije dobro ako ne učiš iz svog iskustva. Nakon svakog ispitivanja prepoznaj što si radio/la dobro i čini to što češće.
  • U slučaju dobre ocjene: Juuupiiiii, uspio/la si!! Nagradi se, igraj se i druži duže s prijateljima, gledaj TV ili pogledaj omiljeni film, učini nešto što će te ispuniti i usrećiti.

I to je to. Zapamti, ispitivanje može biti neugodno, ali to ne bi trebao biti razlog tvojih loših ocjena. S R E T N O !!!

Zašto se registrirati u OnMyMind aplikaciju?

Prijava u OnMyMind je potpuno dobrovoljna i služi samo da bi aplikacija mogla zapamtiti gdje si stao s lekcijom, dodijeliti ti bedževe uspjeha, znati koje si kvizove i kako ispunio i slično.

Ukoliko to ne želiš, slobodno nastavi s korištenjem OnMyMind sadržaja bez prijave!

Postavi OMM poveznicu na početni ekran svog mobitela.

Ako imaš Android uređaj:

  1. U desnom gornjem kutu klikni na izbornik internet preglednika.
  2. Odaberi “Add to home screen”

Ako imaš iPhone:

  1. Klikni na Share gumb na dnu ekrana
  2. Odaberi “Add to home screen”