Aktivno slušanje je komunikacijska vještina. Kao što sam naziv govori, zahtijeva aktivno sudjelovanje u komunikacijskom procesu. Puno je više od samog slušanja riječi koje druga osoba govori – podrazumijeva pokušaj da razumijemo značenje izgovorenih riječi (poruku), da na njih reagiramo i upamtimo ih. Temelj je uspješnog razgovora na poslu, kod kuće , u društvenim situacijama – zapravo, u bilo kojem okruženju.
Aktivno slušanje drži nas uključenim u razgovor sa sugovornikom na pozitivan način. Pomaže da naš sugovornik uvidi da ga zaista slušamo i da se osjeti cijenjenim.
“Većina ljudi ne sluša s namjerom da razumije; sluša s namjerom da odgovori.”
Stephen R. Covey
“Kada ljudi govore, zaista ih slušajte. Rijetko tko to čini.”
Ernest Hemingway
Kako aktivno slušati?
- Uspostavi dobar kontakt pogledom
- Pokušaj ostaviti po strani misli koje nemaju veze s razgovorom
- Za početak, slušaj da razumiješ, ne da odgovoriš
- Obrati pažnju na neverbalne znakove sugovornika
- Klimni glavom
- Nasmiješi se ili upotrijebi drugi situaciji primjeren izraz lica
- Obrati pažnju na to pokazuje li tvoje držanje interes (tzv. otvoreno držanje)
- Potakni sugovornika da nastavi kratkim izrazima kao npr. „da?”, „aha”
- Povremeno parafraziraj (ukratko ponovi svojim riječima) ono što čuješ (npr. “Zvuči kao da govoriš…„ ili „Ovako sam ja to shvatio/la…”)
- Postavi pitanja da provjeriš razumijevanje (npr. „Želiš li reći da..?”) ili kada ti nešto nije jasno (npr. „Možeš li mi reći više o tome?„)
- Dopusti sugovorniku da završi misao, cjelinu prije nego što postaviš pitanje
- Ne prekidaj protuargumentima
- Ne žuri s „presudom” i/ili savjetom
- Odgovori iskreno i pošteno
- Ne slažeš li se s mišljenjem sugovornika, nemoj prijeći na kritiku njega/nje kao osobe